Beethoven: Prométheusz teremtményei

      A görög mítoszok nyílván léteztek önállóan az ősidőkben is, de számunkra – Homérosztól kezdve – irodalmi alkotásokban váltak hozzáférhetővé. A mitológia lenyomatai a képzőművészeti alkotások is, bár úgy tűnik, néha nagyon nehéz meghatározni, kit ábrázolnak a szobrok, melyik történetet akarja megmutatni alkotójuk.
      A nem görög vagy római költők, filozófusok, szobrászok vagy festők, sőt zeneszerzők is magától értetődően formálják újra a mítoszokat, s adnak új értelmet a történetnek, mert úgy érezték, hogy mondanivalójukat csak így tudják megfogalmazni. A mítoszok hősei új életre kelnek egy Goethe vagy éppen Beethoven alkotásában. Goethe Prométheusza egyszerre ősrégi és modern lázadó. Az istenek születése és küzdelmei után meg kell születnie az emberi nemnek, s ezt a görög mítoszok Prométheusz nevéhez kötik. Tőle függ, hogy milyenné válik az istenek és emberek viszonya.
      Beethoven balettzenéje Salvatore Vigano táncos és koreográfus (Burgtheater) ösztönzésére született meg 1801-ben. A cselekmény Vincenzo Monti Il Prometeo c. költeményén alapul.

Yehudi Menuhin vezényli a Menuhin Festival Orchestrát (1970)

Overture -- Adagio -- Allegro molto e con brio 0:01-04:46
A lassú bevezetés után a mozgalmas, szinte száguldó, hősiességet sugárzó főtéma következik.

Introduction (La Tempesta). Allegro non troppo (C major) 04:46-06:46
A vihar. Az emberalakok megformálása.

1. Poco Adagio -- Allegro con brio -- Poco Adagio -- Allegro con brio (C major) 06:48- 09:39
Az „emberszobrok” első lépése és Prométheusz öröme.

2. Adagio -- Allegro con brio (F major) 09:43-11:31
Csalódás: az első emberek még nem érző, gondolkodó lények.

3. Allegro vivace (F major) 11:32-13:04
Prométheusznak az az ötlete támad, hogy felviszi őket a Parnasszusra, ahol a múzsákat bízza meg „fejlesztésükkel”. Az esztétikai nevelés megfelel a Goethe-kor eszmevilágának.

A 4. és az 5. rész nem szerepel ezen a felvételen.

6. Un poco Adagio -- Allegro (G major) 13:08-14:37
Az emberek örömmel fogadják a tanítást.

7. Grave (G major) 14:38-18:47

8. Marcia. Allegro con brio -- Presto (D major) 18:48-25:39
Harci tánc

9. Adagio -- Adagio -- Allegro molto (E♭ major) 25:43-29:46
Melpomené megrója Prométheuszt, hogy a csodálatos teremtményeknek nem adott halhatatlanságot, s a végén leszúrja!

10. Pastorale. Allegro (C major) 29:48-32:56
Paraszti tánc. Thalia vigasztalja meg a szomorkodókat. Pán újra életre kelti Prométheuszt.

11. Coro di Gioja. Andante (C major) 33:00-33:20
Különféle táncok következnek. A végén természetesen Vigano szólója.

12. Solo di Gioja. Maestoso -- Adagio -- Allegro (C major) 33:21-36:16
14. Solo della Signora Cassentini. Andante -- Adagio -- Allegro -- Allegretto (F major) 36:19-41:15
15. Solo di Viganò. Andantino -- Adagio -- Allegro (B♭ major) 41:20-46:01

16. Finale. Allegretto -- Allegro molto -- Presto (E♭ major) 46:04-52:4
A zárótéma felbukkan az Eroica befejezésében is.

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.