Berliner Philharmonie

                                                                      2013. február 26., 8. nap

     A mai nap csúcspontja: koncert a Berlini Filharmónia épületében. Először azonban, mivel túl korán érkeztünk, bejártuk újra a Potsdamer Platzot, s Berlin leggyorsabb felvonójával felröppentünk a Mercedes-ház 24. ill. 25. emeletére, ahonnan (Panoramapunkt) szép időben csodálatos kilátás nyílik a városra. Februárban gyakran ködös az idő, a körvonalak elmosódnak, de így is nagy élmény volt körbepillantani a magasból.

    S most fel a magasba!

     (A képaláírásokban szereplő idézetekhez lásd!)    

     A utolsó képen a Berlini Filharmónia, 1963, (jobb oldal) és a Kammermusiksaal, 1987, (bal oldal) két épülete látható. A Filharmónia a Bernburger Strassén álló, korábbi épületét a 1944-ben lebombázták. A Tiergartenben levő újnak az építésze Hans Scharoun (1893-1972) az organikus építészet képviselője volt. Az „organikus” építészet az épület, a táj (környezet) és az anyag egységét jelenti, melyet a célszerűség, a funkció határoz meg. A sátorhoz hasonlító épület aszimetrikus koncertterme ötszögletű. Sajnos, ide nem jutottunk be. Elakadtunk a foyerban. A mellette levő Kammermusiksaal jóval később épült fel hasonló stílusban Scharoun tervei nyomán Edgar Wisniewski (1930-2007) vezetésével.

     Mint említettem, mi a foyerba igyekeztünk, hogy részesei legyünk a 13 órakor kezdődő, ingyenes Lunchkoncertnek. 1500 ember fért be kényelmesen az előcsarnokba. A mozgáskorlátozottak külön nagy helyet kaptak a színpad előtt. A fiatalok többnyire álltak, az idősebbek a lépcsőket, galériákat foglalták el. Voltak, akik megebédeltek a gyorsétterem asztalainál, s ott várták, hogy felcsendüljön a muzsika. Byol Kang Salzburgban született dél-koreai szülőktől. Borisz Kuznyecovról nem tudni, hol született, de bevezetője alapján sejthető, hogy hosszabb időt töltött német nyelvterületen.

A program

A program

     Nem hivatalból dicsérem, de a hegedűnek a hangja olyan megfoghatatlanul éteri és ugyanakkor simogató volt, hogy arról csak Tolsztoj tudna írni. A művész érzékenységével és enciklopédikus tudásával megírt könyvében Szabolcsi Bence így jellemezte Beethovennek ezt a pályaszakaszát, amikor művészete új irányba lendült: „Az op. 30-ban összefoglalt három hegedűszonáta (A-dur, c-moll, G-dúr) meg a 47.opuszszámmal ellátott negyedik (a-moll, illetve A-dur ) szorosan összetartozik, nemcsak keletkezési ideje (1802-03), hanem tartalma, funkciója és magatartása szempontjából is. (…) Kettő újító, kettő összegfoglaló jellegű; az első A-dúr s a G-dúr darab inkább retrospektív s ezért harmonikus mű, a c-moll s a második A-dúr szonáta élesen előreszökő és forradalmian merész.” (Szabolcsi Bence: B., Gondolat, 1960³, 198-99)
     Grieg hegedűszonátáinak bemutatására Hella Brock monográfiáját hívom segítségül. Ő idézi Grieg vallomását három, e műfajban alkotott művéről: „az első naiv, gazdagon merít a példákból, a második nemzeti érzelmű, a harmadik horizontja szélesebb.” (Hella Brock: E. G., Reclam-Verlag, Leipzig, 1990, 128. old., saját ford.) A két fiatal művész ez utóbbit adta elő. Meglepetésünkre a ráadás Bartók volt.

     Este a tévében Holzbaronin (Fabárónő) c. film Christine Neubauerrel. Újra egy olyan alkotás, mely felidézi a 20. századi német történelmet. A néző az egyéni sorsra figyel, s csak úgy „mellékesen” megkapja a múltat, mely „rettenetes, elhiszem, de így igaz.” (Szabó Lőrinc)

MAZ-lapszemle

 - Brandenburgban 4800 munkanélküli kap támogatást. A Hartz IV. kategóriába tartozók 382 Eu-t kapnak, plusz lakbér- és fűtés-kiegészítésre is számíthatnak.

- Silvio Berlusconi kézben tartja Itáliát. Így lehet összefoglalni a választások eredményét. Ha nem lesz is miniszterelnök, akkor is megakadályozhatja a stabil kormányzást.

- Armin Mueller-Stahl 60 festménye március 14-től látható a neuruppini templomban. A neves színész Tilsitben született (a korábban kelet-poroszországi város ma Oroszországhoz tartozik, a neve Szovjetszk. Érdekességként: ide való Friedrich Wilhelm Voigt,  a későbbi "köpenicki kapitány" is.). Szerepelt Szabó István Redl ezredesében (1985). Közben rendezett, könyvet írt, de mint mondja „csak festés közben tud igazán repülni.” Sajnos, mi nem fogjuk látni műveit, mert hamarosan hazarepülünk.

Armin Mueller-Stahl

Armin Mueller-Stahl

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.