Cézanne-album

     Cézanne-ra is igaz: gyakorlott szemnek jobban feltárulnak titkai. Amikor 2000 tavaszán Bécsbe mentünk, elsősorban Cézanne-nal csábítottam útitársaimat. Azonban a sok „befejezetlen” kép többeknek csalódást okozott. Cézanne képei szerényen visszahúzódtak, csupán az értőknek vagy a rajongóknak tárták fel titkaikat. Cézanne akaratlanul is azt valósította meg, amit a romantikusok töredéknek neveztek. A vászon üresen hagyott tere is a kép részévé vált.

     Az „egész" életművet most tanulom újra annak a kis albumnak a segítségével (Ventus Libro Kiadó), melyet születésnapomra kaptam. S egyre mélyebbre hatolva az összefüggésekben látom, hogy mennyire igaz az a megállapítás, hogy Cézanne is a mindenséget akarta vásznán megörökíteni, olyasformán, ahogy Babits írta: „A mindenséget vágyom versbe venni…”

     Cézanne képein érződik ifjúkori olvasmányainak hatása: Victor Hugo, Alfred de Musset, de legfőképpen Baudelaire: „Jelképek erdején át visz az ember útja…”

     A korai képek közül sok az elfojtott vagy el nem fojtott szenvedélyt ábrázolja, akárcsak iskolatársának, Zolának a művei, pl. az Állat az emberben.

Gyilkosság        malerei-meisterwerke.de

Gyilkosság malerei-meisterwerke.de

     Bölöni (Rilkéhez hasonlóan) már 1907-ben látta Cézanne jelentőségét: „Az a sokat hánytorgatott és emlegetett impresszionizmus, Claude Monet impresszionizmusa, mely ma mint művészeti irány a végnapjait éli – a fényt, a fény játékait, a természet pillanatnyi elváltozásait tette szorosabb vizsgálódás tárgyává. (…) Az ő (Cézanne) piktúrája annak a pillanatnyi fényhatások alatt való dolgozásnak izent háborút. Az ő piktúrája: birkózás az anyaggal, a kép festői tárgyával.” (Képek között, 85)

     Túl csendéletein, portréin, melyek mind önmagukba zárt sorsokat ábrázolnak, a legizgalmasabbak a Fürdőzők sorozat, melyeken emberi lények meztelenül olvadnak össze a természettel, s a Sainte-Victoire hegyről készített képek: ezeken távolabbról veszi szemügyre a misztériumot, a mindenség titkát.

larousse.fr

larousse.fr

                                                                                             2012. október

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.