Lukács evangéliuma, 3. rész

9-10 fej.
     Jézus elindul Jeruzsálembe. Útján híveket szerez, tanít, csodákat tesz, vagyis gyógyít. De most mindenekelőtt a tanításon van a hangsúly. Miért mondják Jézust szelídnek? Talán mert amikor nem fogadják be őt vagy tanítványait, akkor a következőket mondja: "... az Emberfia nem azért jött, hogy az emberek életét elveszítse, hanem hogy megmentse." (Lk. 9,56) Babits Jónás könyvében is türelmes az Úr. Ám mégis határozott: ahogy élsz, amit cselekszel, megítéltetik a végső napom.

11. fej.
     Ez a fejezet azzal az imával kezdődik, melyet mindenki ismer, melynek a lényege a megbocsátás:

Atyánk, szenteltessék meg a te neved.
Jöjjön el a te országod,
A mi kenyerünket add meg nekünk naponként.
És bocsásd meg a mi bűneinket.
Mert mi is megbocsátunk minden ellenünk vétkezőnek.
És ne vígy minket kísértésbe." (Lk, 11, 2)

     Jézus többször fordul az Atyához, önnön szerepét is értelmezve: "Mindent nekem adott át az én Atyám, és senki sem tudja, hogy ki a Fiú, csak az Atya, és hogy ki az Atya, csak a Fiú, és az, akinek a Fiú ki akarja jelenteni." (Lk, 10, 22)

12. fej.
Istenfélelem, halálfélelem
     Nem a haláltól kell félni, hanem Istentől, mert ő vethet a gyehennára. Jézus a közvetítő Isten és ember között: "Mondom néktek: ha valaki vallást tesz rólam az emberek előtt, az Emberfia is vallást tesz arról az Isten angyalai előtt. Aki pedig megtagad engem az emberek előtt, azt én is megtagadom az Isten angyalai előtt."

13. és 14. fej.
     Itt folytatódik a gondolatmenet: hogyan juthatunk a mennybe a "szoros kapun" át (Lk, 14, 22), és bizony szembe kell fordulnod hozzátartozóiddal. Kereszthordozás.

15. fej.
     Az első három példázat arról szól, hogy mennyire fontos az elveszettnek hitt érték megtalálása: Az elveszett juh, Az elveszett drahma, A tékozló fiú.

Rembrandt: A tékozló fiú       sze.hu

Rembrandt: A tékozló fiú            sze.hu

16. fej.
     A gazdag ember és a szegény Lázár meséje mintegy igazolja a megtérést. Azt mutatja be, mennyire megfordul minden. Ezt azonban kevesen hiszik el: "Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki feltámad a halottak közül." (Lk, 16, 31) Felbukkan a motívum Balassi versében is.

Jakob Maetham: A gazdag és a szegény Lázár története  axioart.com

Jakob Maetham: A gazdag és a szegény Lázár története axioart.com

17. fej.
     Lukács szavaival felvillan Isten országa és az utolsó nap. Érdekes, elgondolkodtató, hogy Jézus elmondja: "Isten országa már közöttetek van." (Lk, 17, 21) Csak nem vesszük észre. Szép látomás: Lk, 17, 24)

18. fej.
     Ismét visszatér a gazdag és a szegény ellentéte, s Jézus harmadszor beszél haláláról és feltámadásáról.

19. fej.
     Zákeus példázata zárja a 3. részt, aki mindenét elosztogatja: "... ha valakitől valamit kizsaroltam, visszaadom neki a négyszeresét." (Lk, 19, 8) Így legyen!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.