Assmann nyilatkozik…

Rembrandt: Mózes és a kőtáblákra írt Tízparancsolat, hu.wikipedia.org

Rembrandt: Mózes és a kőtáblákra írt Tízparancsolat, hu.wikipedia.org

     
     Assmannak jó neve van, és talpraesett. Hämmerle, az újságíró megkérdezte tőle, hogy materialista-e. Válasza ez volt: ő egyiptológus. Jelenségeket próbál megérteni.
                                                                  *
      Már 20 évvel ezelőtt vitát váltott ki nézete, mely szerint a vallási erőszak a monoteizmusban gyökerezik. Amikor Mózes közvetítésével Isten szövetséget kötött Izraellel, abban az erőszak csírája is benne volt. (Nem mintha az erőszak nem lett volna jelen a világban. Ez a viszony azonban még egy indokot jelentett.)
                                                                  *
      Új könyve, az Exodus kapcsán kérdezgetik az újságírók. Mindjárt az elején kijelenti az exodusra (a zsidók Egyiptomból való kivonulására) nincs történelmi bizonyíték. A kulturális emlékezet c. Assmann-könyvben az áll, hogy Egyiptomban csupán egy sztélén (kőtábla) „írnak” a zsidókról mint palesztin törzsről. A kivonulásnak inkább szimbolikus jelentősége van: elfordulás a politeizmustól.
                                                                  *
      A folytatás is meglepő: a monoteizmussal jelent meg a hit. A régi vallásokban ugyanis tudásról volt szó! Az Isten a teremtésben vált láthatóvá. A egyiptomi vallás kozmológia, Assmann szavával: kozmoteizmus. Az istenség a világban manifesztálódik, és felcserélhető képekkel írható le: az ég lehet tehén, egy asszony vagy akár egy vízfelület. A nap csónakon kelhet az égre, vagy akár szárny is röpítheti.
                                                                  *
      A zsidóknál az Isten láthatatlan, melynek meg kell nyilvánulnia. De a legfontosabb a hit. A hitnek azonban mindig védekeznie kell a hitetlenséggel szemben. A hitbuzgók (Eiferer) Isten akaratát akarják megvalósítani, akár erőszakkal is. A Biblia Istene megköveteli, hogy ne legyenek neked más isteneid rajta kívül. Hűségről és árulásról, barátról és ellenségről szólnak a történetek. Később a keresztények is, valamint a radikális protestánsok is hivatkoznak az Ószövetségre.
                                                                   *
      Hogyan lett a teremtő Isten mindenki istene. Assmann lehetségesnek tartja, hogy ez a zoroasztrizmus befolyása. (Zoroaszter = Zarathustra, i. e. 7. század) A zoroasztrizmusban is van egy teremtő Isten, mely különbséget tesz jó és rossz között és szembeszáll a gonosszal.
                                                                   *
     Jan Assman (1938), professzor Heidelbergben. (Interjúk: Presse, 2015. febr. 10., Wiener Zeitung, 2015. febr. 20)

     Magyarul megjelent könyvei:

Mózes, az egyiptomi (Bp., Osiris, 2003)
A kulturális emlékezet (Bp., Atlantisz, 2004²)
Uralom és üdvösség (Bp., Atlantisz, 2008)
A varázsfuvola. Opera és misztérium (Bp., Atlantisz, 2012)

     Assmann előadást tart:

https://videoonline.edu.lmu.de/en/node/1282

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.